Total Pageviews

Thursday, July 21, 2011

Pengharaman Sharifah berkahwin dengan lelaki biasa

Assalamualaikum,

Pertama2...blog ni agak tak begitu femes. Jadi aku berani lah nak tulis isu macam ni. Aku tak arif bahagian agama...apetah lagi buat kajian tentang keturunan. Selalu orang tanya kat aku tentang "betul ke Sharifah ni mesti nak berkahwin dengan Syed?". Bukannya apa...soalan ni aku sangat tak berkenan memandangkan kebanyakan orang terlepas pandang bahawa Syed-Sharifah ni bukan sahaja tentang nama dan perkahwinan...tp mereka ni membawa darah pertalian dengan Rasulullah S.A.W. Sejauh mana kebenaran tu aku pun tak tawu lagi sebab belum lagi selidik dengan mata dan akal fikiran sendiri. Tapi kenapa kebanyakan orang terlalu menengahkan isu perkahwinan ni sedangkan Rasulullah S.A.W membawa dan menurunkan banyak lagi perkara penting kpd umat manusia contohnya tentang segala cabang bidang ilmu dan sebagainya.

secondly aku sering dianggap jahil dan seakan2 menderhaka terhadap Rasulullah S.A.W kerana cuma bertanya segelintir manusia tentang kenapa perlunya mengharamkan Sharifah berkahwin dengan bukan Syed ni. Macam tu ke cara memberi info saudara saudari ku? takpe la aku dah ampunkan dah pun dosa orang yang menyumpah macam gitu kat aku. Cuma aku masih tak faham kenapa mereka belum lagi memberikan aku bukti yang kukuh tentang pengharaman ni. Aku meletakkan diri aku kat tempat orang lain. Aku cuba untuk memahamkan diri sendiri supaya orang lain juga boleh faham dan tak meletakkan SYED SHARIFAH SEBAGAI SEORANG RACIST sebab ramai yang berpendapat macam gitu. Aku nak atleast kalaw aku sendiri faham, ada dalil, ada nas yg betul mengatakan tentang pengharaman ni, aku boleh bagitawu sedara seislam aku yang tak faham tu. Mereka perlu difahamkan. Yes, PERLU. jangan korang amek ringan tentang mereka kerana mereka juga lah tuan punya negara yang kita duduk....TANAH MELAYU aka MALAYSIA. aku sendiri pun ada darah melayu pekat mengalir dalam badan ni. Jangan kau mengetepikan pandangan kami. Chewah! haha. Ok serious..

Thirdly, aku taknak pemahaman singkat tentang Syed Sharifah ni berleluasa. Kita juga patut tahu hukum atau kewajipan lain SELAIN perkahwinan dikalangan Syed Sharifah. Rasulullah S.A.W telah mengajarkan dan mengamanahkan banyak perkara lagi untuk umat manusia. Kenapa tak ikut benda tu? seperti menutup aurat atau menjaga hubungan sesama lelaki dan perempuan sekurang2 nya? aku memang tak warak, banyak melakukan kesilapan...tapi orang2 yang berpegang pada hukum Sharifah haram berkahwin dengan bukan Syed tu sendiri tak menjaga hal agama yang basic contoh seperti pergaulan bebas sesama lelaki dan wanita. Aku tak cakap la orang lain tak buat..ada je orang lain yang melakukan dosa. Aku pun kadang2 terlebih pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Semua manusia tak terlepas dari melakukan dosa dan kesilapan. Cuma bertaubat atau tak tu terpulang pada mereka.

Ada juga syed Sharifah yang boleh dibanggakan. Dengan kejayaan dalam  bidang akedemik, sahsiah dan keagamaan. Orang2 macam ni la yang sebenarnya menyumbang pada kualiti keturunan tu sendiri dan bukan kuantiti. Kuantiti yg aku maksudkan ialah perkahwinan untuk semata2 melahirkan zuriat Syed sharifah. Kuantiti itu kurang penting kalaw nak dibandingkan dengan kualiti. Sepatutnya kualiti seperti iman dan ilmu tu la yang dititikberatkan dalam keturunan.



Lastly, sama2 lah kita menuntut ilmu sampai degree/master/phd untuk meningkatkan kualiti keturunan kita ye. Khatamkan dan fahamilah al-Quran dan hadis sedalam2 nya sebelum membuta tuli menerima sebulat2nya apa yang orang lain cakap tanpa membuat kajian sendiri.

So jangan lah..janganlah begitu cepat sekali melenting bila ada manusia yang tak faham atau tak boleh terima ideologi korang ye saudara ku sekalian. melenting tu melambangkan betapa cetek nya ilmu kita. Ha tu ada yang dah nak melenting tu. idung telinga dah merah dah tu. aku tawu...ada yang tak baca sampai habis terus dah berasap dah mulut. Takpe...aku sendiri ngaku aku ni Sharifah...sharifah ni hot tempered sikit. sama la ngn syed tu ha. Haha ada yang cool....ada yang blurr. Manusia semua sama. *tapi asenye hot tempered kat kami tu lebih sikit la. haha. darah arab ada 1mL lagi an dalam badan. 1mL je..tak banyak*. wallahualam~

p/s : aku kawin dgn syed? hermh macam tawar hati la dik oi dgn syed2 ni. ada jodoh ada la. Aku nak jugak bahagiakan hati bapaku itu kan. Tapi aku serahkan semua pada jodoh pertemuan yang Allah S.W.T dah rancang. Melayu pun best pe. CUTE. ha jgn pasan.

16 comments:

  1. perkahwinan itu satu perkara yang suci...pangkat darjat keturunan tu semua duniawi sahaja...Rasullullah juga menegaskan dalam hadis baginda iaitu bermaksud, "Kahwinilah wanita itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikan dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, engkau akan selamat".
    Kesimpulannya, agama harus diletakkan dulu dalam pemilihan soal perkahwinan ni...
    sekadar respon terhadap entry ni...
    salam...

    ReplyDelete
  2. kdg2, bila isu camni ada, sntap jgak. akak pilih melayu now. non syed. huhu.

    ReplyDelete
  3. Bukan berbangga dgn keturunan saya, tapi menghormati syafaat yg Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w. Kalau ada sesetengah keluarga Syed yg mengharamkan perkahwinan non-Syed, tu dikira salah. Islam menegaskan semua manusia itu sama haknya, akan tetapi Rasulullah s.a.w telah mbawa rahmat kesekian alam, lalu Allah telah memerintahkan syafaat kepada ahlul bait Baginda.

    Simple, Syed, tiada masalah dlm memilih jodohnya. Syarifah, hak keluarga didahulukan, kalau calonnya bukan org yg baik pekertinya, tidak harus dituruti kehendak keluarga. Kalau baik sekalipun, perlu diteliti kerelaan syarifah itu sendiri.

    Darah kita ni darah Bani Hasyim, suka hidup berkumpul. Hidup kt kampung, Al-Idrus dan Al-Yahya ramai kt sini..
    Bole la melawat kalau sudi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup betul...aku stuju pendapat kau... aku dari keturunan biasa2 saja..tapi sebagai menghormati syafaat Allah SWT .... Sebab Semua nasab didunia nie akan terputus.. kecuali nasab dan salasilah keturunan dari Rasulullah SAW..... sebab tu pentingnya benda niee.....

      Delete
  4. Syed/Sharifah di Malaysia ni susur galur keturunan Nabi Muhammad?

    Saya rasa claim sebegini agak overated la. Jika perkahwinan Syed/Sharifah bagi menjaga keturunan dsb itu adlah hak wali/ibu/bapa masing2. Setiap ibu/bapa mahukan waris keturunan yg baik2 akan tetapi jika self-claimed mengatakan kerana ingin mendapat syafaat pd hari akhirat itu adalah riak/takaburr yg dimurkai ALLAH swt.

    ReplyDelete
  5. Pernah terdengar syed berkata,.. keturunan syed/syarifah ni dapat 2 shafaat,di akhirat ada tanda bercahaya di badan,kalau syarifah berkahwin dengan melayu di akhirat tidak akan bertemu keluarganya,mempunyai kitab sendiri, dan macam macam lagi si syed ne berkata tentang kelebihan syed.. Sedih rasa melihat mereka,nk tegur takut syed cakap melayu jelous pulak.. apa apa pun semoga di beri petunjuk oleh Nya dan berbahagia selalu di Tanah Melayu.. Cuba cek pulak siapa melayu dan asal usul orang melayu,ada cerita menarik di situ.

    ReplyDelete
  6. Hurmmmmm.. Sy mengalami masalah ini skg.. Umur makin meningkat, temankan lelaki sy non syed, Alhamdulillah 5 tahun berkawan msh berusaha menawan hati keluarga sy tp msh x ditrima keluarga sy atas 1 sebab dia bukan syed.. Ummi sy penah ckp if teman lelaki sy syed, dah lama dia izinkan kami bernikah tetapi sygnya dia non syed... Sehingga ke saat nie, kami msh berusaha utk melembutkan hati keluarga sy... Smpi bila... Hanya Allah mahal mengetahui... Yg comment utk kami putus ramai as nampak complicated.. Tp yg mengadakan mlsh nie... Sakitnya hanya Allah yg tahu... Mohon doa dr semua.. Hurmmmmm.. Sy mengalami masalah ini skg.. Umur makin meningkat, temankan lelaki sy non syed, Alhamdulillah 5 tahun berkawan msh berusaha menawan hati keluarga sy tp msh x ditrima keluarga sy atas 1 sebab dia bukan syed.. Ummi sy penah ckp if teman lelaki sy syed, dah lama dia izinkan kami bernikah tetapi sygnya dia non syed... Sehingga ke saat nie, kami msh berusaha utk melembutkan hati keluarga sy... Smpi bila... Hanya Allah mahal mengetahui... Yg comment utk kami putus ramai as nampak complicated.. Tp yg mengadakan mlsh nie... Sakitnya hanya Allah yg tahu... Mohon doa dr semua..

    ReplyDelete
  7. Saya doakan agar sesiapa yg mengalami mslh yg sama mcm sis Shajaratul Ashikin ni akan jumpa jalan penyelesaian. MOga Allah permudahkan segala urusan buat kita. Jodoh pertemuan ajal maut Allah dah tertulis di luh mahfuz.

    Saya doakan korang bertemu dgn jodoh yg terbaik menurut Allah SWT. InshaAllah

    ReplyDelete
  8. Kepada Shajaratul. Ajal maut jodoh pertemuan smua di tangan Allah.Kalau dh jodoh tk ke mana.Berbanyak lh berdoa dn berusaha,moga di perkenankn.Seperti saya,istri syarifah saya melayu.Walau beribu halangan Allah izin,smua jadi.Bebrapa tahun lepas istri saya di perdaya dn di bawa lari ke seberang.Saya rilex dn cemas sedikit.Niat mereka jahat,ingin memisahkan saya dgn istri.Saya berdoa siang malam tk berhenti selama sebulan lebih.Saya pinta kepada Allah di beri petunjuk.Akhirnya saya nekad ke seberang untuk mengambil istri saya kembali walau saya di ugut bunuh oleh syed2 di sana.Alhamdulilah,segalanya berjalan lancar dn mudah dalam proses membawa istri saya kembali.Pelbagai peristiwa pelik berlaku.Kuasa Allah,beberapa magic berlaku,mcm tk percaya tpi ini lah yang berlaku.Maha suci Allah,tuhan segala2 nya.Jadi percaya lah,kalau dah jodoh tak kn kemana.Berdoa lh banyak2 kepadaNya.Insaallah di makbulkan.Tapi bila berdoa tu biarlah bersungguh2,serah diri sepenuhnya kepadaNya dn yakin pada kehendakNya.Sekali di tunjuk kuasa Nya,pak syed tk kn dapat berbuat apa2. Jadi jangan lh berputus asa.Teruskan usaha smoga berjaya dan berbahagia walauapa jua keputusan yang maha kuasa kelak.

    ReplyDelete
  9. saya pun mengalami perkara yang same macam syajaratul..harap sangat satu hari nanti lembut hati kedue ibu bapa saya nak terime calon pilihan saya yang bukan syed..kami dah lame berkawan dah kenal hati budi masing2,,hari2 kami berdoa agar Allah bantu kami untuk sejukkan hati family saye,, kalau ikutkan sedih sgt bila dipikirkan..harap kami bersama dengan restu keluarga masing2. Amin..

    ReplyDelete
  10. Sy sharifah. Saya ada 2 kali pengalaman bercinta dengan syed. Tapi tiada jodoh. Yang pertama putus sebab ada perempuan lain. Yg kedua pulak, sombong, berlagak, gila harta dan niatnya berkahwin hanya untuk puaskan nafsu. Terus terang sy katakan, sy tawar hati bercinta dengan syed.

    ReplyDelete
  11. ya allah..sesungguhnya jodoh itu allah sudh tentukan...buatlah macam mana pun kalau allah kata yang kita ada jodoh dengan dia , tiada siapa pun yang dapat menghalangnya..peganglah kepda janji allah...wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik..keturunn bukan penghalang...

    ReplyDelete
  12. syed nie ada bnyk kturunan.... bnyk cabangnyer.... ikt kuarga masing2..

    ReplyDelete
  13. Sy kawin dgn Syed. Sebelum kawin husband sy menjadi rebutan family lain by ada anak perempuan Sharifah or family keturunan2 nya. Mula2 berkahwin sy agak pelik sebab selalu dibgtau sy bertuah mengandungkan ank keturunan nabi. Bg org yg jahil mcm sy, sy cuma tahu syurga neraka ditentukan oleh amal kita dan syafaat ditentukan seberapa byk selawat kita ke atasnye. Cuma yg sy kurang faham ada family yg sanggup biarkan awak mereka menjadi isteri kedua seterusnya atau Syed x bekerja, asalkan dikawinkan dgn syed. Dan mereka sangat bangga dgn status x berkerja tp laku. Pd sy itu x betul la. Mcmane rumahtangga nak betul kalau imamnye x betul. Sy syukur suami sy x pernah sebut betapa mulianye keturunannye da betapa bezanye darjat sy n dia. Sebab dia kate kita same je di sisi Allah Dan kalau ditakdirkan anak kami tidak berkahwin dgn Syed kami terima ketentuannya.

    ReplyDelete
  14. Masalah sy hampir sama mcm akak Shajaratul Ashikin.. sy xnk tjd sumpama sy meniti di atas mata pisau tetapi bpatah blek.. sy semakin down disbbkn sy tidak bketurunan syed/sharifah..walaupown si dia tidak mementingkn perihal tersebut.. sy mohon jasa baik abg2 n akak2 jikalau ada sapa2 yg bley terangkan kpd sy bab hukum ini sy mintak tlg emailkn no beliau utk mjelaskn secara detail bab hukum ini kpd sy.. bkn ust pown xpa janji ada nas2 n dalil2 dr ulama mu'tabar utk sy mgetahui detail bab hukum ini.. bley emailkn kpd syatplayezgombak@gmail.com.. maaf jika ada tsalah bbicara..tqvm

    ReplyDelete
  15. Masalah sy hampir sama mcm akak Shajaratul Ashikin.. sy xnk tjd sumpama sy meniti di atas mata pisau tetapi bpatah blek.. sy semakin down disbbkn sy tidak bketurunan syed/sharifah..walaupown si dia tidak mementingkn perihal tersebut.. sy mohon jasa baik abg2 n akak2 jikalau ada sapa2 yg bley terangkan kpd sy bab hukum ini sy mintak tlg emailkn no beliau utk mjelaskn secara detail bab hukum ini kpd sy.. bkn ust pown xpa janji ada nas2 n dalil2 dr ulama mu'tabar utk sy mgetahui detail bab hukum ini.. bley emailkn kpd syatplayezgombak@gmail.com.. maaf jika ada tsalah bbicara..tqvm

    ReplyDelete