Total Pageviews

Thursday, June 16, 2011

Duhai popia, aku PENAT

Cuti 4bulan ni aku dapat rasakan aku akan menghabiskan waktu buat popia umi aku. Penat gila. Buat satu hari 4keping dan boleh makan masa selama setengah hari. Aku target sampai maghrib aku stop buat dan lepas solat tadi aku terus baring dengan nikmat senikmat2 ilahi dengan telekung sekali. Baru la aku dapat rasa nikmat berehat....kalaw satu hari duduk tak buat kerja mmg takkan rasa la nikmat berehat kan? Umi bayar aku buat kerja rumah. Tapi takde amaun yang tetap....aku ikhlas terima berape pun *don't get me wrong, aku tak mintak okay?haha*. Bukan apa...aku memang nak sangat bekerja kat luar, tapi umi ngan walid aku risau nak melepaskan anak daranya bekerja di bandar yang semakin kacaw bilau nih....so nak ambil sikit hati aku, diorang bayar la "gaji" aku selama aku duduk rumah ni dengan syarat aku buat kerja rumah la.

My father and Mother berniaga menjual popia untuk tambah pendapatan keluarga kami. Alhamdulillah dari pendapatan tu, selalunya dapat la aku dgn adik aku berbelanja lebih. *oops tak lupa juga untuk umi and walid, hehe kami anak yg sangat dimanjakan*. Tambah2 untuk musim perayaan Aidilfitri. Agak lebih dari satu tan la yang dijual. Tapi mereka berhempas pulas melakukan persiapan popia sebelum jualan untuk Aidilfitri 4-5bulan awal.

Kesimpulannya, penat2 aku pun, penat lagi umi aku tu. Kesian sangat.tak pernah ada hari untuk berehat untuk umi. HAri yang paling mementakan umi adalah hari menggoreng popia. Umi duduk dalam sebuah bilik kecil sambil menggoreng beratus2 kilo popia dalam sebuah kuali yang sangat besar . Bayangkan betapa panas bilik tu. Umi kena menggoreng selama 12-13jam dalam bilik tu tanpa henti.

Macam biasa aku tak reti nak buat penutup. So that's all for today. Tiba2 ada semacam mood rajin nak tulis blog.

No comments:

Post a Comment